Contact    Print version   en | de
Günther Heeg
Born in 1948 in Waiblingen.
Professor of Theatre Studies and Performing Arts at the University of Leipzig; Project Leadership of "Mind the Map! - History Is Not Given".
 

educational background

1977

PhD

1975 – 1977

1st and 2nd State Examination

1974 – 1980

Study of German Literature, History, Philosophy and Social Sciences at the Universities of Stuttgart, Würzburg, Berlin, and Frankfurt/Main
 

professional background

The research projects of Heeg focus on concepts of intermediality and community, contemporary theatre and the dramaturgy of cultures in the age of globalization.

2004

Organizer of the international and interdisciplinary conference “Theaterographie – Heiner Müllers Theater der Schrift”

since 2004

Editor of the e-journal “thewis” of the “Gesellschaft für Theaterwissenschaft”

since 2003

C4-professor at the Institute of Theatre Studies at the University of Leipzig

2000 – 2001

C4-professor (in replacement) at the University of Leipzig

2000

Habilitation

1999 – 2001

C2-professor (in replacement) at the University of Mainz

1997 – 2000

Assistant professor for the research project “Theater und Malerei” of DFG

1997 – 1998

C3-professor (in replacement) at the University of Gießen

1977 – 1992

Teacher at High School
 

memberships, scholarships, fellowships, honours

2002 – 2003

Mentor of the Curriculum “Medium, Mediality, Community” at DasArts, Amsterdam, guest teachers like Homi K. Bhabha, Richard Schechner, Mikhail Ryklin, Franko B.

1998 – 2000

Member of the “Working Group Theatre Iconography” of the International Federation of Theatre Research (IFTR)

since 1998

Member of the “Internationale Heiner Müller Gesellschaft”

1994

Member of the “Gesellschaft zur Erforschung des 18. Jahrhunderts”

1993 - 1996

Habilitation grant of DFG
 

major publications 2000 - 2004

2004

(Ed., with Anno Mungen) “Stillstand und Bewegung. Intermediale Studien zur Theatralität von Text - Bild - Musik”, Munich.
“Totenreich Deutschland - Theater der Auferstehung”, In: Christian Schulte, Brigitte Maria Mayer (Ed.):“Der Text ist der Coyote. Heiner Müller Bestandsaufnahme”, Frankfurt/Main
“Media, Mediality, Community”, in: Wouter van Loon, John Meijerink (Ed.): “Dasarts Annual Report 2003”, Amsterdam.
“Psychosis and Community”, in: Wouter van Loon, John Meijerink (Ed.): “Dasarts Annual Report 2003”, Amsterdam.
“Ansichten der Gemeinschaft im Intermedium des (Gegenwarts)theaters”, i in: Patrick Primavesi, Olaf Schmitt (Ed.): “Festschrift für Hans-Thies Lehmann”, Berlin.

2003

“The Memory of the Dead. Bringing them alive and turning them to stone – forgetting and remembering them”, in: Wouter van Loon, John Meijerink (Ed.): “Dasarts Annual Report 2002”, Amsterdam.
“Jenseits der Tableaus. Das geteilte Bild der Gemeinschaft”, in: Christian Janecke (Ed.): “Performance und Bild / Performance als Bild”, Dresden.
“Jeder Blick auf die Bühne muß ein sehenswertes Bild fassen. Der Körper der Brecht-Szene zwischen Text und Tableau”, in: Dieter Mersch (Ed.): “Die Medien der Künste. Beiträge zur Theorie des Darstellens”, Munich.
Art. “Deutschland – Krieg”, in: Hans-Thies Lehmann, Patrick Primavesi (Ed.): “Heiner-Müller-Handbuch”, Stuttgart.
“Zerbombt / Bagdad. Unser Krieg”, in: Stefan Schnabel (Ed.): “Sarah Kane ‘Zerbombt’”, Bonn.

2002

“Théâtre imagé. Diderot et consort. Quelques pièces sur la relation intermédiale entre les arts similaires du théâtre et de la peinture”, in: Christopher Balme, Robert Erenstein und Cesare Molinari (Ed.): “European Theatre Iconography”, Rom.

2001

“Gedächtnistheater. Plastische Verlebendigung und monumentale Mortifizierung in der Denkmalsidee des späten 18. Jahrhunderts”, in: Erika Fischer-Lichte, Christian Horn, Matthias Warstat (Ed.): “Verkörperung”, Tübingen.
“The Power of theatrical Magic”, in: “Nordic Theatre Studies. Special issue: Theatrical Illusion and the Text”.
“Massive Erhebung. Das Theatertableau als Medium der Affektsteuerung und Wahrnehmungslenkung”, in: Erika Fischer-Lichte, Christian Horn, Matthias War stat (Ed.): “Wahrnehmung und Medialität”, Tübingen.

2000

“Das Zwischenreich des Theaterzaubers - Die Szene der Potentialität“. in: “Figuration. Beiträge zum Wandel der Betrachtung ästhetischer Gefüge”, ed. by Bettina Brandl-Risi, Wolf-Dieter Ernst, Meike Wagner, Munich.
“Das Phantasma der natürlichen Gestalt. Körper, Sprache und Bild im Theater des 18. Jahrhunderts”, Frankfurt/Main
“Klopfzeichen aus dem Mausoleum. Brecht-Schulung am Berliner Ensemble”, Ed. by Stefan Schnabel, Berlin.